ONDERHOUD CAMPER
Om optimaal van uw camper te kunnen genieten is het natuurlijk van groot belang om ook goed voor uw camper te zorgen, dit doe je in de eerste plaats door regelmatig onderhoud aan de camper uit te laten voeren, dit zorgt er nu eenmaal voor dat de camper in goede conditie verkeerd en ook blijft. Het is hierom sterk aan te raden om de verschillende onderhoudsschema’s die bij een eerste verkoop van een camper door de fabrikant zijn uitgereikt tot in levensjaren van de camper uit te blijven laten voeren, dit zowel met betrekking tot het motorisch gedeelte, met betrekking tot het chassis en de carrosserie als tot het installatie technisch gedeelte. Door op het motorische gedeelte regelmatig een servicebeurt uit te laten voeren blijft de motor nu eenmaal gesmeerd lopen en door de aan slijtage onderhevige onderdelen tijdig te laten vervangen voorkomt u dat u onverwachts stil komt te staan. Door uw chassis regelmatig te laten inspecteren en te laten onderhouden voorkomt u dat uw camper onder u vandaan roest en voorkomt u dat uw camper niet meer stopt wanneer u op de rem trapt. Door de carrosserie regelmatig te onderhouden door deze van een wasbeurt en een waslaag te voorzien blijft uw camper een mooi aangezicht behouden. Door de elektrische installatie regelmatig te laten inspecteren voorkomt u dat u met een lege accu komt te staan of een kortsluiting en erger tot stand komt, en door de gasinstallatie iedere 2 jaar te laten inspecteren en iedere 5 jaar de aan slijtage onderhevige onderdelen te laten vervangen bent u zich ervan verzekert dat u veilig op weg bent en een gaslekkage of gasbrand u hoogstwaarschijnlijk bespaart zal blijven, zie hiervoor ook de pagina "Veiligheid camper" op deze website. Laat bij het jaarlijks onderhoud aan uw camper ook een volledige vochtmeting uitvoeren, vocht is de grootste vijand van de camper, de oorzaken van een te hoog vochtpercentage en de gevolgen daarvan kunnen dan tijdig worden herkend en gerepareerd. Een vocht lekkage kan heel lang onopgemerkt blijven, de reparatie van de schade ten gevolge van vocht is vaak een hele dure reparatie. Het grootste gedeelte dat aan onderhoud op uw camper moet worden uitgevoerd is gespecialiseerd werk waarbij de nodige expertisen om de hoek komt kijken, laat dit onderhoud dan ook altijd door een erkend en gespecialiseerd camper en- of garage bedrijf uitvoeren.
WAT KUNT U ZELF AAN ONDERHOUD AAN UW CAMPER UITVOEREN
Er zijn veel controles en kleine onderhoudswerkzaamheden die u zelf regelmatig uit kunt voeren om uw camper veilig en in goede conditie te behouden, die bijdragen om veilig op weg te zijn en kunnen voorkomen dat u met pech stil komt te staan, graag wil ik hierin mijn ervaring en mijn praktische tips met u delen.
- Controleer regelmatig het motor-oliepeil (olie niveau), is deze te laag vul dan voorgeschreven motorolie bij tot de gewenste hoeveelheid. De motor is door haar bewegende onderdelen onderhevig aan slijtage, motorolie smeert en koelt de motor en moet voorkomen dat hevige slijtage aan de motoronderdelen optreedt. Het is normaal, zeker bij oudere motoren en bij motoren die veel kilometers hebben afgelegd, dat de motor iets aan olie verbruikt, tevens hangt het olieverbruik ook af van het type motor. Wanneer de motor meer olie gaat verbruiken als dat voor u "normaal aanvaardbaar" wordt bevonden is het aan te raden een garage te bezoeken om deze de motor aan een onderzoek te laten onderwerpen.
- Controleer regelmatig het koelvloeistof niveau, is deze te laag vul dan koelvloeistof bij tot de gewenste hoeveelheid. Het kan zijn dat door extra zware belasting van de motor de koelvloeistof warmer is geworden dan normaal en dat door de overdruk beveiliging die op het koelvloeistofsysteem aanwezig is wat koelvloeistof is ontsnapt. Moet u echter regelmatig koelvloeistof bijvullen dan zit er een lekkage in het koelvloeistofsysteem, het is zeer aan te raden een garage te bezoeken. Verwijder ook regelmatig aangekoekt vuil en insecten van de koellamellen van de radiateur, deze verminderen de koelende werking van het koelsysteem. Doe dit met een "zachte" borstel om beschadiging van de lamellen te voorkomen. Gebruikt U de camper ook in de winter, controleer dan of de koelvloeistof nog voldoende bescherming biedt tegen bevriezing.
- Controleer regelmatig het remvloeistof niveau, deze mag niet lager zijn dan de markering "laag" niveau, dit is het onderste streepje op het remvloeistof-reservoir. Doordat de remblokken en remschijven slijten zakt het remvloeistof niveau, de olie gaat het remsysteem in om de slijtage aan te vullen, dit om het rempedaal altijd in gelijke stand werkzaam te houden. Wanneer de remvloeistof onder het "laag" niveau zit is het zeer aan te raden een garage te bezoeken.
- Controleer regelmatig het oliepeil van het stuurhuis, dit doormiddel van het peilstokje aan de binnenzijde van de dop van het vloeistofreservoir van de stuurbekrachtiging. Normaal gesproken verbruikt het stuurhuis geen olie dus wanneer er een laag niveau wordt geconstateerd is er een olie lekkage. Vul het reservoir aan met de voorgeschreven oliesoort, meestal een automatische versnellingsbak olie of hydraulische olie, het is zeer aan te raden een garage te bezoeken.
- Controleer regelmatig het ruitensproeier vloeistof-niveau, en vul deze bij wanneer nodig. Er is niets zo vervelend en zeker ook zo onveilig op de weg wanneer er geen ruitensproeier vloeistof aanwezig is als u dit nodig hebt om uw zicht door de voorruit te optimaliseren omdat uw voorruit door de combinatie van stof en regen ondoorgrondelijk is geworden. Het is ook zeer aan te bevelen om de ruitenwisserbladen iedere 3 jaar te vervangen, deze zijn door gebruik en door uitdroging aan slijtage onderhevig en verliezen hierdoor hun uiteindelijke gevraagde werking, de voorruit schoon maken wanneer nodig. Zorg bij gebruik in de winter ook dat de ruitensproeiervloeistof voldoende bescherming heeft tegen bevriezing.
- Controleer regelmatig de banden spanning, hiervoor zijn vele soorten praktische bandenspanningsmeters verkrijgbaar, en breng de banden op de juiste spanning bij geconstateerde afwijkingen. Een te zachte als ook een te harde band is aan extra slijtage onderhevig en beïnvloed in grote mate de stabiliteit en het rijgedrag van de camper op de weg hetgeen de veiligheid van de camper en van de inzittende niet ten goede komt.
- Controleer regelmatig de diverse verlichting van uw camper waaronder het stadslicht, dimlicht, groot licht, knipperlicht, remlicht en achteruitrijlicht en vervang direct een lamp wanneer u een defecte lamp constateert. Het is in alle Europese landen wettelijk verplicht om de verlichting van uw camper in orde te hebben wanneer u gebruik maakt van de openbare weg, echter ook voor uw eigen veiligheid is het van belang, het is nu eenmaal zien en gezien worden in het verkeer.
- Geef uw camper regelmatig een grondige wasbeurt, dit zorgt er niet alleen voor dat uw camper een mooi aangezicht behoudt maar voorkomt ook dat de lak van uw camper verkleuringsverschijnselen krijgt door weersinvloeden waaronder de zon. Wanneer een camper langdurig niet wordt gewassen ontstaan er ook zogenaamde "mos plekken" die zeer moeilijk te verwijderen zijn omdat het mos zich onder de (raam) rubbers en (sier) lijsten gaat ontwikkelen en ophopen, deze leiden vaak ook tot roestplekken. Voorzie na een grondige wasbeurt de camper ook even van een laagje Autowax, dit geeft de lak een extra beschermlaagje tegen zon- en weerinvloeden en heeft een waterafstotende werking.
- Maak na het gebruik van de bad- en-of doucheruimte deze schoon en zeker ook goed droog, hier kunnen gemakkelijk schimmels ontstaan. Vergeet hierbij niet om het plafond, het dakraam en een eventueel aanwezige afzuiger in mee te nemen. Zorg dat er ook altijd een goede ventilatie in de bad- en-of doucheruimte aanwezig is zodat deze kunnen luchten.
- Voer regelmatig een visuele vocht en- of waterlekkage controle uit in de camper, de opbouw van een camper kan op verschillende plaatsen gevoelig zijn voor vocht en het binnendringen van water, zeker bij de dakramen, de schoorsteen, de bagageluiken, de ramen en de kitnaden. Een controle kunt u het beste uitvoeren tijdens een zware regenval, deze brengt problemen meestal snel aan het licht. Controleer ook regelmatig even onder de camper bij de afdichtingen rondom de diverse leidingen en de water toe- en afvoerbuizen. Laat een lekkage altijd verhelpen door een erkend (camper) bedrijf.
- Zorg ervoor dat er zich geen onaf gesloten eten en- of etensresten in de camper bevinden, ruim kruimels na het eten direct even op, veeg gemorste (zoete) drank direct op, laat geen restjes op het aanrecht staan, maak gebruik van een goed afgesloten afvalbak, stofzuig regelmatig en maak regelmatig de keukenkasten van binnen even goed schoon. Voordat u het weet heeft u ongenode gasten in de vorm van ongedierte waaronder muizen in uw camper dat op de voedselresten is afgekomen, deze brengen vaak (grote) schade toe aan de camper en hier bent u meestal ook niet zomaar weer vanaf.
“REGELMATIG” ONDERHOUD VAN DE SCHOONWATERTANK
Tegenwoordig hebben de meeste campers een grote schoonwatertank tot wel 120 liter, het water uit deze tank gebruik je voor het koken, afwassen, schoonmaken, douchen en voor het doorspoelen van het toilet. In stilstaand water dat zich in de watertank en in de leidingen bevindt ontwikkelen en groeien ongewenste micro-organismen waaronder legionella. Bij water dat niet vers is kan de bacterie bij een temperatuur van tussen de 25 en 45 graden explosief groeien en wordt de bacterie gevaarlijk voor de gezondheid als u deze via de luchtwegen binnen krijgt. Kleine druppeltjes waternevel die vrijkomen bij de afwas en het douchen kunnen tot een vervelende infectie leiden bij inademing hiervan, de verschijnselen kunnen variëren van een lichte griep tot zware een longontsteking. Treedt de ziekte op, dan is deze te behandelen met antibiotica, echter in ernstige gevallen en zonder de juiste behandeling kan de ziekte dodelijk zijn. Gebruik het water uit de schoonwatertank daarom “nooit” als drinkwater, zeker niet wanneer de tank gevuld is met water uit het buitenland, maar gebruik altijd schoon en zuiver water uit (pet)flessen als drinkwater, deze kun je overal kopen.
U kunt er zelf veel aan doen om de ontwikkeling en het groeien van ongewenste micro-organismen waaronder legionella in de schoonwatertank, en de ontwikkeling van een bio film in de diverse waterleidingen in de camper te voorkomen, graag wil ik ook hierin mijn praktische tips met u delen.
- Vul de schoonwatertank voordat u een campervakantietrip gaat maken nooit voller dan nodig voor de eerste behoefte, dit tot maximaal 25 liter, dit ook om op "Laadgewicht" tijdens het rijden te besparen. Vul de schoonwatertank pas af naar behoefte wanneer u op uw bestemming bent, dit tot de dag van uw vertrek of tot een maximum van gebruik van 4 dagen.
- Laat om de 4 dagen de schoonwatertank volledig leeg lopen, was je handen en maak de tank van binnen goed droog met een schone doek indien mogelijk. Vul de schoonwatertank met vers water naar behoefte en zet alle koud- en warmwater kranen even open om hier vers (heet) water doorheen te spoelen. Door iedere 4 dagen het water te verversen en de koud- en warmwater leidingen even door te spoelen krijgen ongewenste micro-organismen waaronder legionella weinig kans zich in stilstaand water te ontwikkelen en blijft u waarschijnlijk gevrijwaard van een vervelende infectie besmetting. Zet de boiler bij het doorspoelen op minimaal 60 graden, bij deze temperatuur worden micro bacteriën gedood.
- Was voor het vullen van de schoonwatertank altijd de handen, en vul de tank bij voorkeur bij met een schone en droge speciale vulgieter met lange tuit die in de waterinlaat van de tank past, en met een deksel zodat er niets in de gieter kan komen. Het voordeel van een gieter is dat je altijd kunt zien of het water volledig helder is. Het gebruik van een slang om de schoonwatertank te vullen wordt sterk afgeraden, een slang droogt van binnen zeer slecht, zeker wanneer deze plat wordt neergelegd of aan een haspel wordt opgehangen blijft hier altijd water in achter waardoor micro bacteriën zich makkelijk kunnen ontwikkelen en zich een bio film in de slang ontwikkeld, een slijmerig laagje dat een voedingsbodem vormt voor ongewenste algen en bacteriën.
- Ga er op een camperplaats of een camping altijd vanuit dat een stuk slang aan een water aftapkraan zeer verdacht en door besmetting onbruikbaar is, je weet namelijk nooit of de slang van binnen verontreinigd is door een bio film, of dat deze gebruikt is om een toilet cassette schoon te maken of deze van een laagje water te voorzien. Ook door de zon wordt het stukje slang vaak erg warm, een temperatuur van 25 tot 45 graden is voor veel micro-organismen waaronder legionella een ideale temperatuur om explosief te groeien. Gebruik een water aftapkraan voorzien van een stuk slang dus niet om uw schoonwatertank te vullen maar zoek een ander schoon en onverdacht watertappunt.
- Wanneer u de camper meerdere dagen achter elkaar niet gebruikt is het zeer aan te bevelen om de koud- en warmwater leidingen even goed door te spoelen, de schoonwatertank volledig leeg te laten lopen waarbij alle kranen open staan, en de tank van binnen goed droog te maken met een schone doek indien mogelijk, hierdoor krijgen ongewenste micro-organismen waaronder legionella geen kans om zich in het achterblijvende aanwezige stilstaand water te ontwikkelen.
- Wanneer je (bijna) helemaal gevrijwaard wilt blijven van micro-organismen ontwikkeling in de schoonwatertank en de waterleidingen is het aan te raden een desinfectiemiddel aan het water in de schoonwatertank toe te voegen, deze zijn er in verschillende soorten en merken verkrijgbaar, "Hadex" is een veel gebruikt en doeltreffend middel. Een desinfectiemiddel houdt het water in goede conditie, is veilig, effectief, makkelijk toepasbaar en speciaal bedoeld voor het desinfecteren van opgeslagen drinkwater en leidingsystemen. Gebruik een desinfectiemiddel altijd volgens de gebruiksaanwijzing.
“REGELMATIG” ONDERHOUD VAN DE VUILWATERTANK
Het is ook belangrijk om de vuilwatertank regelmatig te onderhouden, dit om stank tegen te gaan en omdat zich ook hierin micro-organismen gaan ontwikkelen. Ook hierin wil mijn praktische tips graag met u delen.
- Laat de vuilwatertank regelmatig volledig leeg lopen, zeker ook voordat u met de camper gaat rijden om op het "Laadgewicht" te besparen, en spoel de vuilwatertank altijd even goed na indien mogelijk.
- Voorkom dat etensresten en haren in het afvalwater terecht komen, plaats hiervoor zeefjes in de afvoeren van het aanrecht, de wasbak en in de douchebak. Voorkom ook dat vet in de leidingen en de tank terecht komt, veeg vet eerst van de pannen, borden en bestek af met een stuk keukenpapier voordat je deze afspoelt en afwast. Gebruik weinig zeep bij het douchen en gebruik het liefst een milieuvriendelijke zeep, deze is vaak afbreekbaar en voorkomt zeepophoping in de tank.
- Het is aan te raden om na het leeglopen van de vuilwatertank een desinfectiemiddel speciaal voor de vuilwatertank in de tank toe te voegen, deze zijn er in verschillende merken verkrijgbaar. Dit middel bestaat uit verschillende bacteriën die samengesteld zijn om toiletafval in een vuilwatertank versneld af te breken, dit voorkomt verstoppingen en vieze luchtjes. Gebruik een desinfectiemiddel altijd volgens de gebruiksaanwijzing en voeg dit middel bij voorkeur met een laagje water toe voordat u gaat rijden zodat het middel goed door de tank wordt geschud en het zijn werk optimaal kan verrichten.
- Wanneer u de camper voor langere tijd niet gebruikt is het zeer aan te bevelen om de vuilwatertank volledig leeg te laten lopen, de tank van binnen goed schoon te maken met een harde borstel met gebruikmaking van een “allesreiniger”, deze goed uit te spoelen waarbij ook de klep gespoeld wordt, en deze droog te maken met een schone doek indien mogelijk.
ONDERHOUD VAN DE CAMPER “VOOR” DE WINTERSTALLING
Voordat u de camper naar de winterstalling brengt, en natuurlijk ook wanneer u deze voor een langere periode thuis stalt, zijn er diverse onderhoudswerkzaamheden die wenselijk zijn om de camper in goede conditie te houden, om ongedierte buiten te houden, om schimmelvorming in de camper te voorkomen, om de groei van ongewenste micro-organismen waaronder legionella in de watertanks en de waterleidingen te voorkomen, om bevriezing van de boiler en waterleidingen te voorkomen, om problemen met de gasinstallatie te voorkomen, om bevriezing van koelsysteem van de motor en het ruitensproeierreservoir te voorkomen, en om vlokken van de diesel in de dieseltank en de brandstofpomp te voorkomen. Ook hierin geef ik u graag enkele praktische tips.
- Verwijder álle levensmiddelen en afvalresten uit de camper, ook bijvoorbeeld koffie en thee dat in bussen wordt bewaard, hier komt ongedierte (knaagdieren) waaronder muizen op af, deze wilt u niet in uw camper hebben. Schakel de koelkast volledig uit, maak deze geheel leeg, maak deze met een sopje goed schoon, droog deze goed na en zet de deur op een kleine kier vast zodat deze kan blijven luchten.
- Haal alle kasten, laden en schappen leeg, maak deze met een sopje goed schoon, droog deze goed na en zet de inhoud schoon weer terug. Maak het aanrecht en het gasfornuis met een sopje goed schoon en droog deze goed na. Maak ook de aanwezige elektrische huishoudelijke apparaten goed schoon, ook van binnen indien mogelijk.
- Verwijder alle kleding, lakens, dekens en slaapkussens uit de camper, ook hier komt ongedierte op af om zich in te nestelen, vaak worden deze ook kapot geknaagd. Haal eventueel ook alle vitrage en gordijnen uit de camper, tijdens de winterstalling is het de ideale tijd om deze op te frissen.
- Stofzuig de gehele camper goed uit, ook de garage en bagageruimten zodat er niets aan stof, etensresten en dergelijke achter blijft, en maak hierna waar mogelijk schoon met een sopje en droog goed na. Maak ook alle wanden, raamkozijnen, deuren rollo’s en horren goed schoon met een sopje en droog deze goed na, zet de rollo’s en horren geheel naar boven toe open, dit is beter voor het veermechanisme.
- Stofzuig de stoel- en bankkussens goed uit, maak deze eventueel schoon met een sopje en droog deze goed na. Wanneer u niet in de mogelijkheid bent om de stoel- en bankkussens thuis op te slaan plaats deze dan indien mogelijk rechtop in de stoelen en banken.
- Het is zeer belangrijk om het schoonwatersysteem volledig te reinigen, hiervoor zijn verschillende reinigingsmiddelen verkrijgbaar die u hiervoor aan het water in de tank kunt toevoegen. Volg de gebruiksaanwijzing altijd nauwgezet op en spoel ook alle leidingen en de waterpomp goed door doormiddel van de kranen hierbij open te zetten. Droog hierna de schoonwatertank volledig van binnen en laat kranen zo mogelijk open staan zodat doorstroming van lucht voor ventilatie zorgt in de tank, de leidingen en de kranen zodat er geen bio film kan ontstaan. Zie hiervoor ook het instructieboekje. Het beste is indien mogelijk om de waterleidingen met een compressor met gereduceerde luchtdruk geheel droog te blazen.
- Laat de Boiler volledig leeg lopen door de stroomtoevoer naar de boiler uit te schakelen, de warmwaterkranen in keuken en badkamer volledig open te draaien en de veiligheids-aftapkraan (vorstbeveiliging) van de boiler open te zetten waardoor het aanwezige water naar buiten toe wordt afgetapt. Controleer of het water volledig is afgetapt, zie hiervoor ook het instructieboekje van de boiler. Blaas indien mogelijk ook de waterleidingen naar en van de boiler en de boiler droog met een compressor met gereduceerde luchtdruk zodat hier geen water in achter blijft.
- Het is ook belangrijk om het afvalwatersysteem volledig te reinigen, laat hiervoor eerst de vuilwatertank volledig leeg lopen. Reinig de tank van binnen, ook hiervoor zijn verschillende reinigingsmiddelen verkrijgbaar die u hiervoor aan het water in de tank kunt toevoegen. Volg de gebruiksaanwijzing altijd nauwgezet op en spoel ook alle leidingen en stankafsluiters goed door doormiddel van de kranen hierbij open te zetten. Droog hierna de vuilwatertank volledig van binnen indien mogelijk en laat kranen zo mogelijk open staan zodat doorstroming van lucht voor ventilatie zorgt in de tank, de leidingen en de kranen zodat er geen bio film kan ontstaan. Zie hiervoor ook het instructieboekje.
- Maak de complete douche- toiletruimte goed schoon, vooral de wanden, de kasten en schappen, de naden, het toilet, de douchebak, de kranen en de vloer, en droog deze goed na zodat er geen vocht achterblijft waardoor zich schimmel kan gaan vormen. Schimmels zijn vaak moeilijk te verwijderen en brengen u gezondheid in gevaar.
- Maak de cassette van het chemisch toilet van binnen en van buiten goed schoon en droog, maak de ruimte van de cassette in de camper goed schoon en droog en vergeet hierbij de aansluiting op het toilet van de cassette niet. Plaats de cassette zonder cassette vulling (droog) terug.
- Plaats enkele vochtvreters op verschillende plaatsen in de camper, bijvoorbeeld in de keuken, de toilet- doucheruimte en de slaapkamer. Plaats de vochtvreters altijd in een grote afwasbak zodat bij verzadiging van de vochtvreters het overtollige water in de bak terecht komt en niet in de camper.
- Koppel de gasflessen in de camper af en verwijder deze uit de camper, dit voorkomt dat er zich gasproblemen kunnen voordoen tijdens de stalling. In sommige stallingen kunnen gasflessen worden opgeslagen op een centrale plaats, vaak is het verboden om gasflessen in een stalling achter te laten en moeten deze mee naar huis worden genomen. Voorzie de aansluiting van de gasflessen altijd van een passende stop en sla de flessen op een droge en veilige plaats op.
- Geef uw camper een grondige wasbeurt als hierboven bij “wat kunt u zelf aan onderhoud aan uw camper uitvoeren” beschreven en voorzie de camper van een laagje Autowax voor een extra bescherming. Tegenwoordig zijn er ook tal van gespecialiseerde (camper) bedrijven die de camper aan de buitenzijde volledig voor je schoonmaken en in de wax zetten.
- Controleer of laat in een garage controleren of de koelvloeistof in het koelsysteem nog voldoende bescherming biedt tegen bevriezing, dit kan kostbare schade aan het koelsysteem en aan de motor voorkomen. Vul ook het ruitensproeiervloeistof reservoir met ruitensproeier antivries om bevriezing en schade aan het ruitensproei-systeem te voorkomen.
- Vul de dieseltank helemaal met “winterdiesel” en rijd een half uurtje zodat alle leidingen gevuld zijn met de winterdiesel, dit is tegen het "vlokken" dat bij normale diesel bij lage buitentemperaturen ontstaat. Vul de dieseltank hierna weer volledig af zodat er geen condensvorming kan ontstaan in de tank hetgeen op den duur tot vervelende problemen met de brandstoftoevoer kan leiden.
- Zorg dat de banden van de camper op de juiste bandenspanning zijn, bij een te zachte band kan zich een plat vlak gaan ontstaan op het loopvlak. Bij een moderne band zal bij rijden het eventueel plat vlak na enkele kilometers weer verdwijnen omdat de band zich door de warmte en de beweging gaat herstellen.
ONDERHOUD VAN DE CAMPER “IN” DE WINTERSTALLING
Ook wanneer u de camper in de winterstalling plaatst zijn er enkele punten die wenselijk zijn om het chassis, de handrem (remmen) de versnellingsbak en de accu's in goede conditie te houden, om het interieur van voldoende ventilatie te voorzien teneinde schimmelvorming in de camper te voorkomen, en om eventuele in de stalling opgelopen schade aan uw camper aan te kunnen tonen. Ook hierin wil u graag van enkele tips voorzien.
- Plaats de camper op een vlakke ondergrond zodat het chassis van de camper (torsie) het minst wordt belast. Wanneer er uitdraaisteunen of een hydraulisch level systeem onder de camper aan het chassis aanwezig zijn gebruik deze dan, dit geeft extra stabiliteit aan de camper en ontlast de banden en assen.
- Trek de handrem niet aan maar plaats wielkeggen voor de voorwielen en achter de achterwielen om wegrollen van de camper tegen te gaan, zo voorkom je dat de remvoering eventueel gaat “plakken” aan de remtrommel waardoor je moeilijk of niet meer van de plaats weg kunt komen.
- Zet de versnelling in de vrij-stand om eventuele beschadigingen van de tandwielen te voorkomen. Maak je gebruik van een Bearlock versnellingsbakslot plaats dan eerst de wielkeggen en zet daarna de camper op het versnellingsbakslot.
- Zet de ruitenwissers van de ruit af, bijvoorbeeld door een kurk tussen arm en ruit te plaatsen, dit voorkomt vervorming van de bladen. Smeer de rubberbladen met een weinig zuurvrije vaseline in, dit voorkomt uitdroging van de bladen.
- Laat alle in de camper aanwezige ventilatieopeningen open staan zodat er voldoende doorstroming van lucht ventilatie in de camper aanwezig blijft om schimmelvorming te voorkomen. Controleer wel even of alle ventilatieopeningen voorzien zijn van fijn gaas of een fijn rooster zodat hierdoor geen ongedierte naar binnen kan.
- Haal de accu’s uit de camper wanneer deze niet opgeladen kunnen worden tijdens een langdurige stalling, verwijder hierbij eerst de minpool en daarna de pluspool, wordt de accu weer aangesloten, plaats dan eerst de pluspool en daarna de minpool. Zet de accu’s thuis op een koele en droge plaats en sluit deze aan op een acculader met druppellading functie, dit houd de accu’s in goede conditie. Controleer vooraf het vloeistof niveau in de accucellen en vul deze bij indien nodig.
- Controleer altijd voordat u de stalling verlaat samen met de stallingbeheerder de staat van de camper en maak aantekeningen en foto’s van eventueel aanwezige schade, dit voorkomt eventuele problemen wanneer u de camper weer uit de stalling ophaalt.
Bezoek voor het winterklaar maken van uw camper voor de winterstalling ook de website van het NKC, hierop staat ook de nodige informatie met betrekking tot de diverse werkzaamheden en de diverse aandachtspunten voor het winterklaar maken van uw camper voordat deze de winterstalling in gaat.