AANKOOP CAMPER

 


 

Een camper koop je niet zomaar even, of het nu om een nieuwe of een gebruikte camper gaat, de aankoop is een flinke financiële uitgave die je meestal voor vele jaren doet.

Omdat ikzelf lang heb getwijfeld welke camper voor mij het meest geschikt was, ik een uitgebreid wensenpakket had en ik graag specifieke opties in de camper aanwezig wilde hebben, heb ik veel verschillende merken en typen campers bezichtigd voordat ik tot de definitieve aankoop over ging. Graag wil ik u enige uitleg geven over de verschillende typen campers om u te kunnen helpen een juiste keuze te maken bij de aankoop van een camper.

 

Er zijn tal van campermerken op de markt die ieder hun eigen modellen, types en variaties hebben met hun eigen kenmerken en mogelijkheden, dus vooraf dien je goed na te denken en je te oriënteren welk merk en welk type camper het meest aan jouw wensen voldoet. Belangrijk hierbij is te weten welke afmetingen de camper mag hebben, welke indeling het meest voor jou geschikt is, hoeveel zitplaatsen je nodig hebt in het zit- eetgedeelte en in welke opstelling, hoeveel slaapplaatsen je nodig hebt en op welk type bed je het liefst slaapt, welke indeling en inrichting van het keukenblok de voorkeur geniet, hoe je de toilet- doucheruimte ingedeeld wilt hebben, welk verwarmingssysteem gewenst is en of een grote garage vereist is voor bijvoorbeeld fietsen. Ook is het belangrijk te weten hoeveel zitplaatsen je nodig hebt tijdens het rijden met de camper, dit zijn namelijk alleen de zitplaatsen die zijn voorzien van een 3-puntsgordel, het maximale aantal staat op het kentekenbewijs van de camper. Niet onbelangrijk is natuurlijk ook te weten met welke standaard accessoires en systemen een camper is uitgerust, en welke accessoires en systemen er voor U aanwezig moeten zijn, de opties zijn talrijk waaronder anti-diefstal systemen, navigatie systemen, TV ontvangers en televisies, levelsystemen, (cabine) airco systemen, achteruitrij camera’s, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen, cruise control, inbouw ovens, zonnepanelen, luifels, fietsendragers, enz.. 

 


 

Er zijn 5 typen campers op de markt

De Buscamper is een camper waarin de binnenruimte en de uitrusting vaak zeer beperkt is omdat deze is ingebouwd in een originele transport bus. Vaak heeft de buscamper maar 2 vaste slaapplaatsen of is deze voorzien van een zit- eethoek die tot bed omgebouwd moet worden. Verder is hij voorzien van een klein compact keukenblok, een klein chemisch toilet, vaak zonder de aanwezigheid van een douche, en meestal met een beperkte opbergruimte. Sommige modellen hebben een verhoogd hefdak met twee extra slaapplaatsen. Door zijn geringe afmetingen is het besturen en het manoeuvreren vrij eenvoudig en kun je bijna overal parkeren waardoor de camper uitermate geschikt is voor weekendtrips en stedenbezoek. Deze camper mag met een Rijbewijs-B bestuurd worden.

 

De Compact camper is een combinatie van een Buscamper en een Halfintegraal camper, deze is breder en langer dan de Buscamper en korter en smaller dan de Halfintegraal camper. Het voordeel hiervan is dat de camper zeer wendbaar en vaak makkelijk te parkeren is. Hij is compact van buiten, ruim van binnen en is van alle gemakken voorzien. De compact camper is een camper waarbij de originele cabine en de opbouw gestroomlijnd in elkaar over gaan tot een lengte van 6 meter. Deze camper heeft vaak 2 tot 4 slaapplaatsen, heeft een vast bed achterin en soms een extra hefbed voorin in de cabine of boven de zit- eethoek. De camper heeft een vast toilet en douche gedeelte, een keukenblok met koel- diepvrieskast, en is meestal voorzien van een “garage” met veel laadruimte achterin onder het bed. De camper mag met een Rijbewijs-B bestuurd worden.

 

De Alkoof camper is een camper waarbij de originele cabine en de opbouw gestroomlijnd in elkaar over gaan tot een lengte van 8 meter. Deze camper heeft vaak 4 tot 6 en soms zelfs 8 slaapplaatsen waardoor deze camper bij uitstek geschikt voor de grotere gezinnen. De camper kenmerkt zich door een ruime opbouw bovenop de cabine waarin zich een ruim 2 persoons bed bevind, heeft een vast bed achterin, soms is een stapelbed aanwezig en vaak kan het zit- eetgedeelte ook tot bed worden omgebouwd. De camper heeft een vast toilet en douche gedeelte, een keukenblok met koel- diepvrieskast, en is meestal voorzien van een “garage” met veel laadruimte achterin onder het bed. Je hebt veel stahoogte in deze camper, echter de hoge opbouw, dus het hoge zwaartepunt van de camper, en het grote zijoppervlak heeft veel effect op de rijeigenschappen en op het brandstofverbruik, dus beheerst rijgedrag is gewenst. De camper mag meestal bestuurd worden met een Rijbewijs-B.

 

De Halfintegraal camper is een camper waarbij de originele cabine en de opbouw gestroomlijnd in elkaar over gaan tot een lengte van 8 meter en is de meest voorkomende camper. Deze camper heeft vaak 2 tot 4 en soms 6 slaapplaatsen door een vast bed achterin, meestal met een extra hefbed voorin in de cabine of boven de zit- eethoek, en een zitgedeelte dat soms tot bed omgebouwd kan worden. De camper heeft door zijn grootte een ruime opzet en is voorzien van een vast toilet en douche gedeelte, een keukenblok met koel- diepvrieskast en is meestal voorzien van een “garage” met veel laadruimte achterin onder het bed. Het lage chassis zorgt voor goede rijeigenschappen. De camper mag meestal bestuurd worden met een Rijbewijs-B.

 

De Integraal camper is een camper die uit één geheel is opgebouwd met een lengte tot wel 12 meter, de cabine heeft veel extra ruimte en deze camper is vaak voorzien van een grote zit- eethoek. Deze camper heeft vaak 4 tot 6 slaapplaatsen, dit door een vaak ruime slaapkamer met vast bed achterin, een extra hefbed voorin in de cabine en- of boven de zit- eethoek, en het zitgedeelte dat soms tot een bed omgebouwd kan worden. De camper heeft een vast toilet en douche gedeelte, een keukenblok met koel- diepvrieskast en is meestal voorzien van een “garage” met veel laadruimte achterin onder het bed. De Intergraal camper is de meest luxe en daarmee ook de duurste onder de campertypen. Het gewicht van deze camper zit vaak boven de 3500 kg. dus je hebt meestal een rijbewijs-C nodig om deze te mogen besturen.

 

 

Voor aankoop van een camper is het belangrijk om te weten welk automerk jouw voorkeur geniet, het meest voorkomende automerk is Fiat, echter ook Citroen, Ford, Peugeot, Mercedes-Benz, Renault en Volkswagen zijn veel gebruikte automerken. Verder is het belangrijk te weten welk type brandstof gewenst is, hoe groot het motorvermogen moet zijn, aan welke milieueisen de motor moet voldoen in verband met bijvoorbeeld stedenbezoek, en of de transmissie handgeschakeld of automatisch moet zijn. Belangrijk is ook te weten waarvoor je de camper gaat gebruiken, ga je af en toe een weekend of weekje weg waarbij je niet veel gebruiksartikelen en levensmiddelen hoeft mee te nemen, of ga je voor langere periodes verre reizen maken waarbij het gewenst is om veel aan gewicht mee te nemen. Iedere camper heeft een “Rijklaar gewicht”, een ledig gewicht dat heel verschillend kan zijn, en een “Maximaal toelaatbaar gewicht” dat meestal net onder de 3500 kg. ligt zodat je de camper met een rijbewijs-B mag besturen. Let dus goed op het maximaal “Laadgewicht” van de camper, deze kan per camper heel erg verschillend zijn door de uitvoering en door de ingebouwde accessoires, hiermee dien je wel rekening te houden, zie hiervoor ook de pagina "Veiligheid camper" op deze website. Met het gewicht aan bagage en gebruiksartikelen waaronder gasflessen, levensmiddelen, serviesgoed, fietsen, enz. zit je al gauw op een paar honderd kg. waardoor de camper al snel boven de wettelijke toegestane 3500 kg. komt.

 

Niet onbelangrijk is vooraf ook te weten wat de jaarlijkse vaste lasten van de camper zijn, deze is afhankelijk van de hoogte van de motorvoertuigenbelasting, de kosten van het periodieke onderhoud, van de jaarlijkse (garantie)keuringen, de camper verzekeringskosten, een eventuele doorlopende reisverzekering met pechhulp onderweg, en de eventuele stallingskosten. Neem deze kosten zeker mee in de overweging welke camper je aanschaft want dit zijn jaarlijks terugkerende uitgaven.

 

 

Een camper aankopen is dus heel persoonlijk en natuurlijk ook afhankelijk van het te besteden budget, je dient je vooraf goed te oriënteren op de campermarkt. Vaak zul je ook concessies moeten doen, een camper kan nu eenmaal nooit aan ál jouw wensen voldoen, je zult dus voor jezelf moeten nagaan wat voor jou echt belangrijk is en wat je eventueel zelf nog aan de camper kunt toevoegen. Het is aan te raden om eerst camper te huren voor een vakantie zodat je weet welk type en welke indeling je voorkeur geniet, en voor een uiteindelijke definitieve aanschaf is het zeer aan te raden om verschillende campers te gaan bezichtigen. Mijn ervaring is dat je bij een eerste bezichtiging het “Goede gevoel” bij een camper moet krijgen, dit kan per camper heel erg verschillend zijn. Doe nooit een impuls aankoop maar laat bij een goed gevoel de gedachten even rustig enkele dagen bezinken, zet voor jezelf even goed op een rijtje of de beoogde camper werkelijk aan al jouw wensen voldoet, en doe altijd een tweede bezichtiging om te ondervinden of je hierbij nog steeds het "Goede gevoel" ervaart. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op een Adria Sonic Axess I 600SC, deze integraal camper voldoet na verschillende persoonlijke aanpassingen en uitbreidingen die zijn uitgevoerd volledig aan mijn wensen en bevalt mij zeer goed.